venerdì 28 gennaio 2011

Red no. 15































Racing Red (Rosso corsa)

Rosso Corsa is the red international motor racing colour of cars entered by teams from Italy.
Since the 1920s Italian race cars of Alfa Romeo, Maserati, Lancia, and later Ferrari and Abarth have been painted in rosso corsa ("racing red"). This was the customary national racing colour of Italy as recommended between the world wars by the organisations that later became the FIA. In that scheme of international auto racing colours French cars were blue (Bleu de France), British cars were green (British racing green), etc.
The colour was not determined by the country the car was made in nor by the nationality of the driver(s) but by the nationality of the team entering the vehicle. A yellow Ferrari 156 was entered and driven in the 1961 Belgian Grand Prix by Olivier Gendebien from Belgium, scoring 4th behind 3 other Ferrari 156s painted in red as they were entered by the Scuderia Ferrari itself, and driven by US drivers Phil Hill and Richie Ginther as well as German Wolfgang von Trips.
National colours were mostly replaced by commercial sponsor liveries in 1968, but unlike most other teams, Ferrari always kept the traditional red but the shade of the colour varies. Since 1996 Ferrari F1 cars are painted in a brighter, almost orange day-glo to adjust for colour balance on television screens. The original Rosso Corsa may appear almost dark brown in older television sets. The darker more crimson or claret-like shade of red made a return on the F1 cars at the 2007 Monaco Grand Prix, possibly in line with the increasing market presence of higher quality high definition television.
In recent years the traditional colours have resurfaced in a few cases such as the green Jaguar Racing F1 cars or the white BMW Sauber F1.
Ferrari won the 1964 World championship with John Surtees by competing the last two races in Ferrari 158 cars painted white and blue - the national colours of the teams from the United States - as these were entered not by the Italian factory themselves but by the US-based NART team. This was done as a protest against the agreement between Ferrari and the Italian Racing Authorities regarding their planned mid-engined Ferrari race car.



Rosso corsa

Il rosso corsa è una particolare gradazione di rosso, stabilita dalla FIA, che veniva applicata alle auto italiane nelle corse automobilistiche.
Fin dagli anni venti, le automobili da corsa italiane, come Alfa Romeo, Maserati e, in seguito, anche Ferrari e Abarth venivano verniciate con questo particolare colore. Questo era il consueto colore per distinguere le squadre italiane che gareggiavano in campionati automobilistici deciso dall'associazione che in seguito sarebbe diventata la FIA. In questo schema le auto francesi, come la Bugatti ad esempio, sono blu, le britanniche, come la Jaguar, sono verdi.
La nazionalità, e quindi il colore ad essa associato, non è determinato dal paese in cui il veicolo viene costruito né dalla nazionalità dei piloti, ma da quella della scuderia che iscrive il veicolo[senza fonte]. Ad esempio una Ferrari 156 gialla venne iscritta e guidata da Olivier Gendebien, originario del Belgio, durante il Gran Premio del Belgio del 1961. Gendebien arrivò quarto, dietro ad altre tre Ferrari Ferrari 156 rosse, iscritte dalla Scuderia Ferrari, ma guidate dagli statunitensi Phil Hill e Richie Ginther e dal tedesco Wolfgang von Trips.
Questi colori nazionali a partire dal 1968 vennero spesso sostituiti da quelli relativi allo sponsor. Tuttavia la Ferrari, a differenza della maggior parte delle altre scuderie, mantenne il tradizionale rosso fino al 1996, quando cambiò tonalità adeguandosi al rosso dello sponsor Marlboro: da allora le Ferrari destinate a gareggiare nella Formula 1 vengono verniciate con un rosso più brillante, più vicino all'arancione, perché tale colore viene reso tramite le riprese televisive con una tonalità diversa, l'originale rosso corsa che tutti i telespettatori possono riconoscere.
Negli ultimi anni questi colori tradizionali sono stati abbandonati e poi ripresi, come il verde della britannica Jaguar Racing. Nella stagione 2007 la Ferrari ha alterato ulteriormente il rosso per la F2007, di nuovo per motivi di sponsor.



Nessun commento: